Mange butikker plasserer handlekurvene sine ved inngangen, men er det det beste stedet? Å velge riktig plassering, samt å ha den riktige størrelsen og type handlekurv for din butikk, er viktige faktorer for å øke butikkens salg. I denne artikkelen finner du noen enkle tips for hvordan du kan øke omsetningen ved bruk av handlekurver.
 

1. Plasser handlekurver et sted der kundene kan se dem

I motsetning til hva de fleste butikker og supermarkeder tror, er det ikke anbefalt å sette alle handlekurver ved inngangen. Ofte blir de oversett av kundene, da deres mål ofte er å gjøre seg kjent og utforske hyllene for å finne produktet de leter etter. Av denne grunn, vil kundene gå inn i butikken uten å ta en handlekurv, og tidsbruk samt mengde av varer som blir kjøpt, vil begrenses til ens evne til å få med seg det man skal ha i armene. For å unngå dette, bør handlekurver plasseres lenger inn i butikken som en kurvstasjon.
 

2. Plasser handlekurver rundt om i butikken

Mange kunder kommer inn i butikken med tanken på å kjøpe kun to eller tre varer. Men de fleste av disse kundene ender opp med å plukke med seg en vare som ikke stod på listen og får med dette problemer med å bære med seg alt. Mest sannsynlig ville de plukket med seg flere varer, dersom en handlekurv hadde vært tilgjengelig i akkurat det øyeblikket. Som en konsekvens, vil 10% av kundene gå rett til kassen, da de ikke klarer å bære med seg mer. Stablene med handlekurver bør alltid være så høye slik at kunden, med hendene fulle av varer, ikke behøver å bøye seg. Ønsker man at kundene skal ta med en kurv og handle mer, må man derfor hjelpe dem på best mulig måte. Vi anbefaler også her at man setter opp vår kurvstasjon med medfølgende "Ta kurv her"-plakat.  
 

3. La ansatte tilby handlekurver til kunder som bærer mer enn 3 varer

Dette vil ikke bare være nyttig for kundene, som vil sette pris på en hyggelig gest, men det vil også bidra til å gi butikken positivt omdømme når kundene føler at du bryr deg om dem.
 

4. Velg riktig handlekurv for din butikk

Ikke alle handlekurver passer like bra til alle typer butikker. Se på hvilke produkter du selger og hvor mye kundene pleier å kjøpe. En bærekurv eller en trillekurv med kapasitet på ca. 32 liter kan være passende for mindre eller mellomstore butikker, som tilbyr lette og små produkter, og hvor kundene vanligvis kjøper et lite kvantum. Denne type handlekurv kan for eksempel være passende for grønnsakhandlere, nærbutikker og tax-free. For butikker som selger større produkter, slik som sportsbutikker, lekebutikker, hagesentre, supermarkeder osv., vil det være mer hensiktsmessig med handlekurver med større kapasitet, slik som vår handlekurv på 80L. Når du velger handlekurv til din butikk, vil det også være viktig å ta butikken/kjedens profil i betraktning. Apoteker, parfymerier eller delikatessebutikker vil kunne ønske en stilig handlekurv, og supermarkeder og dagligvarebutikker, en mer klassisk handlekurv. 

Oppsummert kan man si at, jo mer kapasitet og bekvemmelighet en kurv tilbyr, jo mer tid vil kunden bruke i butikken og de vil kjøpe flere varer. I videoen nedenfor kan du se hvordan en utilstrekkelig kurv kan sette begrensninger for kunden, samt resultatene av å tilby en kurv med større kapasitet og bekvemmelighet. 

 



Å velge det riktige butikkustyret, og plassere det strategisk i butikken, er en viktig faktor for å gi økt salg i butikken enkelt og effektivt.